Kehf 110 ile Ankebut Suresinin 5 ve 6. âyet-i kerimeleri arasında ilişki var mıdır? Yine bu âyet-i kerimelere göre Allah'a ulaşmayı dileyenlerin nefsleriyle cihad edeceklerini söyleyebilir miyiz?

Anasayfa » Ana Sayfa » Allah'a Ulaşmayı Dilemek » Kehf 110 ile Ankebut Suresinin 5 ve 6. âyet-i kerimeleri arasında ilişki var mıdır? Yine bu âyet-i kerimelere göre Allah'a ulaşmayı dileyenlerin nefsleriyle cihad edeceklerini söyleyebilir miyiz?
share on facebook  tweet  share on google  print  

Kehf 110 ile Ankebut Suresinin 5 ve 6. âyet-i kerimeleri arasında ilişki var mıdır? Yine bu âyet-i kerimelere göre Allah'a ulaşmayı dileyenlerin nefsleriyle cihad edeceklerini söyleyebilir miyiz?

18/KEHF-110: Kul innemâ ene beşerun mislukum yûhâ ileyye ennemâ ilâhukum ilâhun vâhidun, fe men kâne yercû likâe rabbihî felya’mel amelen sâlihan ve lâ yuşrik bi ıbâdeti rabbihî ehadâ(ehaden).
De ki: “Ben sizin gibi sadece bir beşerim. Bana sizin ilâhınızın tek bir ilâh olduğu vahyolunuyor. O taktirde kim Rabbine mülâki olmayı (ölmeden evvel Allah’a ulaşmayı) dilerse, o zaman salih amel (nefs tezkiyesi) yapsın ve Rabbinin ibadetine başka birini (bir şeyi) ortak koşmasın.”

Evvela Ankebut 5 ve 6’ya bakalım.

29/ANKEBÛT-5: Men kâne yercû likâallâhi fe inne ecelallâhi le âtin, ve huves semîul alîm(alîmu).
Kim Allah’a mülâki olmayı (hayattayken Allah’a ulaşmayı) dilerse, o taktirde muhakkak ki Allah’ın tayin ettiği zaman mutlaka gelecektir (ruhu mutlaka hayattayken Allah’a ulaşacaktır). Ve O; en iyi işiten, en iyi bilendir.


menkâne yercû likâallâhi fe inne ecelallâhi leât(leâtin): Kim Allah'a mülâki olmayı dilerse, o takdirde muhakkak ki Allah’ın tayin ettiği zaman mutlaka gelecektir yani ruhu mutlaka Allah'a ulaşacaktır.
ve huves: Ve O, Allah
semîul alîm(alîmu): En iyi işiten ve en iyi bilendir.

29/ANKEBÛT-6: Ve men câhede fe innemâ yucâhidu li nefsihî, innallâhe le ganiyyun anil âlemîn(âlemîne).
Ve kim cihad ederse, o taktirde sadece kendi nefsi için cihad eder. Muhakkak ki Allah, âlemlerden müstağnidir (hiçbir şeye ihtiyacı yoktur).


ve men câhede fe innemâ yucâhidu li nefsih(nefsihî): Ve kim cihad ederse, o takdirde sadece kendi nefsi için cihad eder.
innallâhe le ganiyyun anil âlemîn(âlemîne): Muhakkak ki Allah, âlemlerden müstağnidir (hiçbir şeye ihtiyacı yoktur).  

Allahû Tealâ yukarıda diyor ki:

18/KEHF-110: Kul innemâ ene beşerun mislukum yûhâ ileyye ennemâ ilâhukum ilâhun vâhidun, fe men kâne yercû likâe rabbihî felya’mel amelen sâlihan ve lâ yuşrik bi ıbâdeti rabbihî ehadâ(ehaden).
De ki: “Ben sizin gibi sadece bir beşerim. Bana sizin ilâhınızın tek bir ilâh olduğu vahyolunuyor. O taktirde kim Rabbine mülâki olmayı (ölmeden evvel Allah’a ulaşmayı) dilerse, o zaman salih amel (nefs tezkiyesi) yapsın ve Rabbinin ibadetine başka birini (bir şeyi) ortak koşmasın.”


fe men kâne yercû likâe rabbihî  fel ya’mel amelen sâlihan: Kim Allah'a mülâki olmayı dilerse o zaman salih amel işlesin yani nefs tezkiyesi yapsın.

Ankebut Suresinin 6. âyet-i kerimesinde de Allah'a mülâki olmayı dileyen kişinin cihadından bahsediyor, nefs tezkiyesi yapmasından bahsediyor. “yucâhidu” “Kim cihad ederse o takdirde sadece kendi nefsi için cihad eder.” Bu nefsiyle cihad etmek demektir. Yani nefs tezkiyesi yapmak demektir. İki âyet-i kerimede de nefs tezkiyesi yer alıyor. İlişki burada vardır.

Ve bu âyet-i kerimelere göre Allah'a ulaşmayı dileyenlerin nefsleriyle cihad edeceklerini söyleyebilir miyiz?

Ankebut 5’te nefs tezkiyesiyle alâkalı bir şey yoktur ama Ankebut 6’da vardır. Nefsiyle cihad etmek açık açık ifade ediliyor.

Nasıl bir insan bu? Allah'a ulaşmayı dilemiş. “Allah'a ulaşmayı diledikten sonra kim cihad ederse o kişi nefsi için cihad eder, nefsinin tezkiye etmek için cihad eder.” diyor ve bir evvelkinde de aynı şeyi söylüyor Allahû Tealâ. Nefsleriyle cihad edeceklerini de söyleyebiliriz.

Benzer konular